Gedragsregels Toerritten en het aanbieden ervan

Ins en out van Nostalgie

Moderator: intruder

Plaats reactie
Gebruikersavatar
intruder
Berichten: 674
Lid geworden op: 21 jul 2016, 21:43
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Gedragsregels Toerritten en het aanbieden ervan

Bericht door intruder » 23 jul 2016, 16:11

Het lijkt mij handig dat als iemand een rit voorsteld hij zelf ook de regie daar over houdt.
Stel dat je een idee hebt of een voorstel waardoor de rit interessanter kan worden.
Doe dat bij voorkeur niet op de site.
Het geeft omrust omdat zoveel mensen er even zoveel meningen op na houden.
En een misverstand is er zo maar en onnodig een PB kan dat voorkomen.
Stuur liever de voorsteller een persoonlijk bericht met jou voorstel, waarna hij de vrijheid heeft om er wel of niet iets mee te doen.
En anders stel je zelf iets samen en zet het op de Site zodat er weer wat te kiezen valt.

Ik weet dat jullie zullen zeggen dat is toch logisch maar ik wil het toch voor iedereen eens opschrijven er zitten dingetjes tussen die ons ondanks dat we het wel weten zijn overkomen.

Veiligheidsregels bij tochten.
Het deelnemen aan een rit is altijd voor eigen risico.
Het is je eigen verantwoordelijkheid om calamiteiten te voorkomen.
Je bent zelf aansprakelijk voor de schade die je veroorzaakt tijdens een deelname aan een activiteit.
Iedereen die om wat voor reden dan ook ,zichzelf of anderen in gevaar brengt is daar uitsluitend zelf voor verantwoordelijk.

Voor vertrek:
Zorg dat je bromfiets in orde is, vooral banden, remmen, en stuurinrichting en dat je bagage goed vastzit .
Het is verstandig om behoorlijke beschermende kleding, handschoenen en stevige schoenen aan te hebben.
En een goed passende helm met (krasvrij) vizier.
De deelnemers dienen over de benodigde geldige documenten te beschikken, kentekenbewijs, rijbewijs, en een verzekeringsbewijs en niet te vergeten je ziektekostenverzekeringskaartje, voor het buitenland aangevuld met de groene kaart en identiteitsbewijs .
Tijdens de rit zijn de wettelijke regels van toepassing.
De opgelegde boetes en dergelijke zijn voor eigen rekening.

Tips voor het rijden in groepen.
Geen alcohol...... Voor vertrek afgetank verschijnen....Handje knijp je knipperlicht staat aan.
Wijzen naar de grond: er ligt rommel op de weg.....Arm op en neer :er is een gevaarlijke situatie.....Aanwijzingen volgen en doorgeven.

Om de groep compleet te houden geldt deze basisregel die het kwijtraken van de weg moet voorkomen.
Je bent verantwoordelijk voor de schakel naar achteren: overal waar een keuze wordt gemaakt in een richting die je niet of moeilijk zelf kunt raden
( niet iedereen kent de route) stop je dus als je de achterste bent, je wacht de achterblijvers op en vervolgens ga je voor naar de volgende nieuwe achterste enz.
De voorrijder houdt rekening met het tijdelijk opbreken van de groep en stop op een veilige plek.
Nog even dit , houdt voldoende afstand bij een botsing is de achterste altijd schuldig.
Let ook bij het wegrijden op je voorganger of hij daadwerkelijk wegrijdt alvorens je zelf optrekt en laat je voorganger merken dat je hem inhaald.
Voor het veilig rijden in het buitenland , willen wij aanbevelen het dragen van een hesje ook twee spiegels verhoogt de veiligheid .
Het rijden met een groep in baksteen formatie ook meer gebruik maken van de hele weg (niet alleen langs de kant rijden).

Help ons om problemen te voorkomen
Maak van iemand die de moeite doet om de weg aan te geven geen slagoffer van je eigen onoplettendheid

Aansprakelijkheid voorrijders!

Motorclubs organiseren graag mooie ritten. De ene club kiest er voor om een nette route beschrijving uit te delen. De andere club kiest liever voor het inzetten van zogenaamde voorrijders. Voor beide systemen is wat te zeggen, maar hoe zit dat dan met de aansprakelijkheid van de club en/of voorrijder?

Deel je routebeschrijvingen uit dan is er weinig aan de hand. Zeker als je bovenaan de routebeschrijving vermeldt dat men niet verplicht is om zich aan de aangegeven route te houden en dat men, als men dat noodzakelijk
acht, daar altijd vanaf kan wijken. In Nederland levert het rijden met zogenaamde voorrijders weinig
problemen op. Althans niet voor de club in haar hoedanigheid van organisator. Wel loopt de voorrijder, op basis
van eerdere jurisprudentie, het risico aansprakelijk te worden geacht als hij onvoldoende rekening houdt
met het feit dat hij door andere motorrijders gevolgd wordt. Maar dat is geen zaak voor de club doch een zaak
tussen de twee bij zo’n botsing betrokken motorrijders en hun verzekeringsmaatschappijen.

Duitsland
Het wordt echter anders als men met een voorrijder in Duitsland een toertocht organiseert. Ook hier loopt de
club als organisator niet direct het risico, maar is het de voorrijder die op grond van de Duitse wegenverkeerswet
voor tal van zaken aansprakelijk gehouden kan worden. Zo kan de voorrijder aansprakelijk worden geacht
voor een ongeval dat ver achter hem in de stoet heeft plaatsgevonden. Stel, dat de voorrijder door tien
motorrijders wordt gevolgd. Bij een kruising aangekomen is de weg voor hem vrij en hij steekt de kruising
over waarop de stoet motorrijders geen voorrang heeft op het andere verkeer. Ook nummer twee en drie
kunnen zonder kleerscheuren de kruising oversteken, maar motorrijder nummer vier kan dat eigenlijk
niet, doet het toch, en botst daarbij op een auto die hij eigenlijk op deze kruising voorrang had moeten verlenen.
Dan zou dit in Nederland een zaak tussen de motorrijder en de automobilist zijn en zoeken hun assuradeuren
wel uit wie van hen precies de schuldige partij is. In Duitsland is dat echter anders. Daarom vroeg de KNMV
het in Kleve gevestigde “Anwaltskanzlei Strick” hoe het een en ander bij onze oosterburen precies in elkaar steekt.

Straßenverkehrs-Ordnung (StVO)
In paragraaf 27 van de Duitse wegenverkeerswet is namelijk bepaald dat er voor het rijden in een groep of colonne andere regels gelden dan voor het normale verkeer. In Nederland kennen we ook het begrip colonne, maar daar valt een groep elkaar achterna rijdende motorrijders niet onder. In Duitsland kan dit echter wel het geval te zijn. Want in lid 5 van § 27 van de Duitse wegenverkeerswet is namelijk bepaald dat de leider van de groep verkeersdeelnemers er voor
verantwoordelijk is dat de stoet zich aan de wettelijke regels houdt. Daarbij is in lid 3 van deze paragraaf bepaald
dat de motorvoertuigen die in een verband of colonne samen rijden ook als zodanig herkenbaar moeten zijn. Zijn deze motorvoertuigen niet als een bij elkaar behorende groep herkenbaar, maar rijden ze toch in een colonne, dan kan de voorrijder hierop aangesproken worden. Rijdt de groep motorrijders als een herkenbare bij elkaar horende groep over de
weg dan zal de voorrijder er rekening mee moeten houden dat de hele groep veilig en zonder ongelukken een kruising moet kunnen oversteken. Dit is geen loze kreet, want er is in het verleden al eens een voorrijder aansprakelijk gesteld voor de schade die een collega motorrijder ver achter hem opliep. Kortom, er rust een vrij grote verantwoordelijkheid op de voorrijder. Daarom is het advies van de KNMV om zeker in Duitsland niet met voorrijders een toertocht te gaan rijden.

Deel, ook als je weet dat mensen toch achter elkaar willen gaan aanrijden, altijd een routebeschrijving uit.
Waarin is opgenomen een bepaling waaruit blijkt dat de deelnemer te allen tijde kan beslissen of hij de route
nog wel of niet wil volgen.

Harry Beugelink
Adviesraad Verkeer KNMV

Bron: Mozamo clubblad Augustus 2010 http://www.mozamo.nl/clubbladen/43.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Zundapp 517
Intruder VS 800
a'j neet naor buutn gaot, kom ie ok nargens.

Gebruikersavatar
intruder
Berichten: 674
Lid geworden op: 21 jul 2016, 21:43
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Gedragsregels Toerritten en het aanbieden ervan

Bericht door intruder » 04 feb 2018, 14:37

Even voor de duidelijkheid als er onder Nostalgie een rit wordt voorgesteld staat er vaak brommerrit dat wil niet zeggen dat je als je op motorkenteken rijdt je niet mee kan rijden.
Graag zelfs, het moet wel duidelijk zijn dat de motorrijder zich aanpast aan de brommerrijder.
In het verleden is voldoende aangetoond dat het geen probleem hoeft op te leveren.
Zundapp 517
Intruder VS 800
a'j neet naor buutn gaot, kom ie ok nargens.

Gebruikersavatar
Wilbert
Site Admin
Berichten: 3023
Lid geworden op: 26 nov 2013, 21:37
Locatie: Wehl
Contacteer:

Re: Gedragsregels Toerritten en het aanbieden ervan

Bericht door Wilbert » 30 okt 2018, 23:11

Nog even dit , houdt voldoende afstand bij een botsing is de achterste altijd schuldig.
Dan is het wel erg prettig als iedereen een duidelijk zichtbaar en werkend remlicht heeft.
Eerlijk duurt te lang........................

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast