Re: Zundapp Citation de Zundapp die het niet was.

Alle op- en aanmerkingen en voorstellen en natuurlijk ook kletspraat.

Moderator: intruder

Plaats reactie
Gebruikersavatar
intruder
Berichten: 694
Lid geworden op: 21 jul 2016, 21:43
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Zundapp Citation de Zundapp die het niet was.

Bericht door intruder » 27 feb 2018, 16:11

De vertaling is via Google dus improviseren
De Zundapp die dat echt niet was
citerion 1.jpg
citerion 1.jpg (153.88 KiB) 929 keer bekeken
citerion 6.jpg
citerion 6.jpg (88.09 KiB) 929 keer bekeken
Dit vreemde verhaal begint meer dan een halve eeuw geleden in 1955, toen een motorfabrikant in Duitsland genaamd Horex een nieuw model introduceerde. Ze noemen het de Imperator, en terecht. Omdat het grof vertaald is, komt die naam overeen met Emporer. En technisch gezien is deze fiets duidelijk een leider voor zijn tijd. Het heeft legeringsremnaven op volledige breedte voor en achter, een transmissiehuis in eenheid met de motor en een handige parallelle tweelingcilindermotor met aluminium hal bolvormige koppen, bovenliggende nokkenas, tandwiel aangedreven oliepomp en een innovatieve los gekoppelde krukas die op vier hoofdkogel en -rol loopt lagers.

De hoop is groot dat dit nieuwe model een wereldklopper zal worden. Horex exporteert de fiets naar de VS via zijn enige agent en importeur Foreign Motorcycles Corp. FMC begint met het leveren van Imperators aan zijn landelijke dealernetwerk en plaatst advertenties in de belangrijkste printmedia van zijn tijd, Cycle Magazine.

Maar tegen 1957 wordt het voor Horex in Duitsland duidelijk dat de verkopen teleurstellend zijn. De competitie voor de Citation is trim en gespierde Britse motorfietsen zoals Triumph, BSA en Norton. Ter vergelijking: de 400cc-motor van de Imperator is aanzienlijk kleiner dan de 650 of 750 cc van het Brit-strijkijzer. Hij weegt ook meer dan zijn fietsbroeders. Ook niet helpen is de styling van de Imperator. De oversized zwarte spatborden en dorky leading link front "Earles" vork leken geïnspireerd door Art Deco design. Wat cool is nu. Maar niet dan.

Horex neemt een beslissing die het bedrijf uiteindelijk ten onder gaat. Ze vergroten de motor tot 452 cc (waarmee ze het een 500 kunnen noemen), voegen een opvallend helderblauwe kleurenschema toe en hernoemen het model Citaat na de winnaar van de paardenrennen Triple Crown in 1958. Maar ze leveren deze nieuwe en verbeterde versie van de Imperator voor Foreign Motorcycles Corp. In plaats daarvan ondertekenen ze een deal met een directe concurrent, Berliner Motors. Natuurlijk heeft FMC een exclusief voor het importeren van de Imperator. Horex in het Duits denkt dat ze die deal kunnen omzeilen door de Citation een 'Zundapp' te noemen. Ze plaatsen een Zundapp-badge op de tank en Berliner introduceert zijn nieuwe 1958 "Zundapp Citation 500" op de Amerikaanse markt.

Het duurt blijkbaar niet lang voordat FMC naar de rechtbank marcheert om hun exclusieve contract af te dwingen om Horex Imperator-motorfietsen te importeren.. inclusief dit nieuwe blauwe, dun gesluierde citatiemodel. We vermoeden dat Berliner ook een contract heeft met Horex. Het resultaat is: de rechtbank verbiedt elke verdere import van dit door een ster gekruiste model door iedereen. Berliner en FMC mogen aandelen bij de hand verkopen, maar dat is het dan. Al met al maken minder dan 200 Citaten de handen van de Amerikaanse eigenaar. Geconfronteerd met het verlies van een belangrijke markt voor zijn vlaggeschipmodel, gaat Horex in 1960 failliet.

Het volgende hoofdstuk in dit tijdperk begint vijf jaar later. The Citation is nu grotendeels vergeten, een obscure wees van een overleden bedrijf. Een recente middelbare school grad is jaloers op de keurige kleine enkele cilinder motorfietsen van zijn vriend. Ze variëren in grootte van Honda 90 tot een Jawa 125. Zijn ouders zullen hem niet één kopen. Maar ze zeggen dat hij er een kan kopen als hij het geld verdient. Hij werkt twee banen voor het grootste deel van de zomer van '65. En vastbesloten om zijn vrienden uit te zenden, begint hij te zoeken naar de grootste fiets die $ 125 kan kopen.

Die odyssee landt hem op een augustusnacht in de kelder van Corey's Cycle, Upper Saddle River, NJ. Wat hem confronteert is een motorfiets met een hoesje van $ 125 met dubbele cilinders en niet 200, niet 300, maar 452 cc verplaatsing. Horex of Zundapp, who cares. Verkocht.

Uiteindelijk ontdekt deze jongeman de zeldzaamheid die hij heeft aangenomen, vindt hij nog zeldzamere delen en herbouwt hij deze. Tijdens zijn reizen leert hij snel dat als hij een ander zeldzaam exemplaar van Citation in verval raakt, niet in de war raakt en het snel koopt als onderdelenbron. Hij vindt een vergaan citaat op de sportlocatie in Wayne NJ en koopt het voor- je raadt het al - nog eens $ 125.

En dat is waar de motorfiets die u op deze pagina's ziet, binnenkomt. Hij arriveert ergens in het midden van de jaren zestig in Pete Andrews Motorfietsen in Boston, die moeten worden gerepareerd. De reparatie gaat blijkbaar niet goed. Het ene leidt tot het andere, en het komt terecht in de donkere en vochtige kelder van Andrew, vergeten, gedeeltelijk gedemonteerd, waarbij vele onderdelen ontbreken - inclusief de hele belangrijke cilinderkop - en vermoedelijk voor altijd verloren aan motorrijden.

De betreffende jeugd komt naar de universiteit van Boston om te studeren. Hij begint plichtsgetrouw studies. en een zoektocht van alle winkels in de omgeving naar vervallen citaten. Hij ontdekt het verlaten karkas van de citatie bij Andrews. Maar de kelder is een smerig moeras van spinnenwebben, ratten, vuil en stinkende god weet alleen wat. En Andrews, pak de rat die hij was, is niet geïnteresseerd in verkopen. De knapperige oude Pete is ook geen gemakkelijk teken aan cajole. Uiteindelijk gaat Pete naar een of andere fiets Hoarders Heaven in de lucht en zijn gigantische cache van oude onderdelen, fietsen, en wat heb je valt naar zijn weduwe Alice. Een verkoop vindt eindelijk plaats. Wat overblijft van de Citation wordt geplukt en uit die ondergrondse hazen geplukt, op een vette trap getrokken, naar het daglicht uitgestoten en mee naar huis genomen. Andere dingen in het leven van de jeugd hebben voorrang en dus leidt het Citation-hulk een rustig leven in nog een andere kelder. Tientallen gaan voorbij en de jeugd is niet meer jong. Maar hij is de citatie niet vergeten. En verzamelt langzaam maar zeker de ontbrekende onderdelen voor de fiets. Uit Louisiana komt een cilinderkop. Van Chicago, een nieuwe oude stock-stoel en een zeer zeldzame telescopische vorkconversie. Engeland en Duitsland dragen veel kleine onderdelen en een ongerepte gastank bij. En natuurlijk doet de natie die bekend staat als Ebay mee.

Uiteindelijk kruist hij het pad met een Ken Owen, die mede-citaathouder en wapensmid bij uitstek is. Hij bepaalt snel dat Mr. Owen misschien de enige persoon buiten Duitsland is die in staat is om de Citation vakkundig te herbouwen, of het nou Horex is, of Zundapp, of wat dan ook. Hij spot met zijn verzameling stukken, stuurt het Owen gebonden, en weldra heeft de Owen-magie resultaten zoals te zien op deze pagina's. Of het nu Zundapp of Horex is, deze fiets is succesvol teruggekeerd naar de echte wereld na een gevaarlijke reis en heel lang wachten.

http://zundappcitation.blogspot.nl/
Zundapp 517
Intruder VS 800
a'j neet naor buutn gaot, kom ie ok nargens.

Gebruikersavatar
intruder
Berichten: 694
Lid geworden op: 21 jul 2016, 21:43
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Zundapp Citation de Zundapp die het niet was.

Bericht door intruder » 27 feb 2018, 16:13

citerion 3.jpg
citerion 3.jpg (111.85 KiB) 924 keer bekeken
citerion 4.jpg
citerion 4.jpg (167.38 KiB) 924 keer bekeken
citerion 2.jpg
citerion 2.jpg (126.78 KiB) 924 keer bekeken
citerion 5.jpg
citerion 5.jpg (100.53 KiB) 924 keer bekeken
Zundapp 517
Intruder VS 800
a'j neet naor buutn gaot, kom ie ok nargens.

Gebruikersavatar
Rob
Site Admin
Berichten: 2015
Lid geworden op: 26 nov 2013, 18:27
Locatie: Duiven
Contacteer:

Re: Zundapp Citation de Zundapp die het niet was.

Bericht door Rob » 01 mar 2018, 11:48

Enorm fraaie machine. Zo'n recht op staande cilinder vind ik altijd mooi eigenlijk. Beetje Triumph.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast