Alkylaatbrandstof en Triboron.

Alle op- en aanmerkingen en voorstellen en natuurlijk ook kletspraat.

Moderator: intruder

Rob
Site Admin
Contacteer:

Alkylaatbrandstof en Triboron.

Bericht door Rob » 08 mar 2018, 20:24

Jos had mij al eerder getipt over een fiets/bromfietshandel in Duiven die mogelijk kwantumkorting wil geven bij afname van meerdere 5 liter cans van Putoline voorgemengde Alkylaatbenzine. Is hetzelfde als Aspen. Zou mij niet verbazen als het allemaal van dezelfde raffinaderij komt.
Putoline begon in 1970 smeermiddelen te leveren aan wedstrijdmotoren. Jan Puts uit Bladel is er de grondlegger van, daarom heet het Put-oline.

Vanmiddag ben ik bij die fiets- en bromfietszaak van Ruud ter Heerdt uit Duiven geweest en hij gaat mij informeren over de te geven korting, dus daar horen we nog van.
De Zundapp Veteranen Club zit in een pas opgericht samenwerkingsverband van klassieke bromfietsclubs. Ik en de voorzitter Chris Brandwijk nemen daar aan deel. Binnenkort gaan we naar van Gelder in Nijmegen, die levert ook Alkylaat brandstof. Ik ben overtuigd van de voordelen voor het milieu, dat kan ook niet anders, maar de prijs is voor heel oldtimerminded Nederland te hoog.

In Alkylaat zit geen Benzeen en andere aromaten, die kanker kunnen veroorzaken. Is niet van mij, maar ik papegaai de verschillende onafhankelijke deskundigen na. Die hebben er voor geleerd, ik niet.
Op Facebook en fora lees je doorlopend hetzelfde refrein van: "ik meng al 40 jaar 1 op 25 en dat gaat altijd goed. Mij te duur". Maar hoeveel km rijdt de doorsnee klassieke bromfiets liefhebber nu per jaar? Nee, wij van Nostalgie zijn een geval apart :D

Ik volg ook de reacties rond het gebruik van Triboron en nu blijkt dat er best wel veel van Triboron gebruik wordt gemaakt. Andere clubs hebben mij gevraagd om in kontakt te komen met andere Triboron gebruikers; het gaat hierbij om zwaar opgevoerde tweetakten waar men de grenzen van op zoekt. Ik volg ook de topics hierover. Er wordt dan bijvoorbeeld na motorschade naar Triboron gewezen en later blijkt dat een uitgelopen pistonpen onjuist gehard was en die pen er een was van een verkeerd geharde serie. Als de boel dan wel heel blijft bij grote 50cc vermogens, kan het voor normaal gebruik toch geen probleem zijn. Maar met Triboron en Euro95 of 98 blijf je een uitstoot van Benzeen houden.
Nee, achteraan rijden in een brommerpelotonnetje is echt niet fris.

Jeroen
Contacteer:

Re: Alkylaatbrandstof en Triboron.

Bericht door Jeroen » 11 mar 2018, 11:48

Goed bezig Rob, ik ben benieuwd naar jullie bevindingen en uitkomst.
517-05 L9
Vake buj te bange

Barney
Contacteer:

Bericht door Barney » 26 mar 2018, 15:44

Hierbij nog een alternatief voor wie Aspen te duur vindt, ik ga met de Harz rit deze olie gebruiken komt op ca 10.00 per liter dus 20 cent per liter benzine erbij als je 1 op 50 smeert.

Eurol TTX BIO Full synthetic
TTX BIO FULL SYNTHETIC

Eurol® TTX Bio is een biologisch afbreekbare volsynthetische asloze 2-takt motorolie speciaal voor de moderne milieubewuste watersporter en voor alle andere 2-takt motoren. Het is geschikt voor gebruik in premix en olie-injectiesystemen.

Eurol® TTX Bio garandeert een uitstekende bescherming tegen slijtage, zelfs bij zeer hoge toerentallen en hoge temperaturen. Deze hoogwaardige olie legt de basis voor iedere topprestatie en biedt optimale veiligheid voor het milieu en motor.

Eurol® TTX Bio is gebaseerd op complexe esters met daaraan toegevoegd een hoogwaardig additivepakket met oxidatiebescherming. Het zorgt voor een asloze verbranding waardoor de zuigers, de bougies en de verbrandingskamers vrij van afzettingen blijven en voorontsteking voorkomen wordt.

Eurol® TTX Bio is voorzien van speciale additieven die de motor tijdens bedrijf en opslag beschermen tegen roest en corrosie. Door de unieke formule is deze olie mengbaar met benzine bij temperaturen van -40C.
Bijlagen
IMG_5651.JPG
IMG_5651.JPG (117.52 KiB) 1555 keer bekeken

Rob
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Rob » 30 mar 2018, 20:38

Ok Wim, ik ga met Triboron-2 als mix rijden. Als wij nu niet milieu vriendelijk rijden.. Alkylaat brandstof is wel gezonder voor ons allemaal, maar de prijs is mij nog te stevig.

Jeroen
Contacteer:

Bericht door Jeroen » 07 jun 2018, 21:11

Ik rijd op dit moment 1/70 castrol power rs met 20ml mathy ts als toevoeging per 10 liter benzine. Zowel met de 278 als de 284 cilinder. Hierdoor loopt ie aanmerkelijk rustiger en rookt totaal niet bij warme motor (alleen als ie op de choke loopt met koude motor) mijn zuigertje is ook mooi schoon gebrand als ik via het bougiegat naar binnen kijk. Zal van het winter eens de cilinder eraf haken en foto's maken
517-05 L9
Vake buj te bange

Rob
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Rob » 07 jun 2018, 21:40

Prima Jeroen. Ik kan nog niet uitvinden wat de bestanddelen van Mathy TS zijn. Je kunt het ook puur gebruiken in 1:100 voor luchtkoelers. Iets voor straks?

intruder
Contacteer:

Bericht door intruder » 07 jun 2018, 22:42

Wim heeft vorige week ongeveer 900 km met dit kopje gereden en gebruikte TTX BIO. 1 op 50
synthetische olie het ziet er niet bepaald schoon uit.
IMG_0011.jpg
IMG_0011.jpg (149.35 KiB) 1409 keer bekeken
IMG_5651.JPG
IMG_5651.JPG (117.52 KiB) 1409 keer bekeken
Zundapp 517
Intruder VS 800
a'j neet naor buutn gaot, kom ie ok nargens.

Paul T
Contacteer:

Bericht door Paul T » 08 jun 2018, 19:54

Heb je, Rob, al iets van ter Heerdt gehoord over de prijs van putoline ( zie eerste post hier)?
Laatst gewijzigd door Paul T op 09 jun 2018, 18:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Zundapps never die - they just speed away!

Zundapp 517
Zundapp 529
Zundapp 521-40
BMW K1100RS

Rob
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Rob » 08 jun 2018, 20:19

Ja Paul, goed dat je mij er aan herinnert. Ik had het al weggeschoven, want ik moest minimaal 5 cans van 5 liter afnemen en dan zou het 17€ worden.

Jossilvertand
Contacteer:

Bericht door Jossilvertand » 08 jun 2018, 20:32

Hoi allemaal. 17 euro voor 5 liter is best veel geld. Ik zal bij een connectie on duitsland eens informeren. 3.40 euro per liter is me te duur. Volgens mij zou 2.75 een goede prijs zijn en dan leveren we een positieve bijdrage aan het milieu.

Plaats reactie