Benzine E10 en het brandstofsysteem van klassieke voertuigen

Ook nieuwe Wetgeving en andere bromfiets gerelateerde items.

Moderator: intruder

Gebruikersavatar
intruder
Berichten: 827
Lid geworden op: 21 jul 2016, 21:43
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Benzine E10 en het brandstofsysteem van klassieke voertuigen

Bericht door intruder »

Benzine E10 en het brandstofsysteem van klassieke voertuigen
Benzine E10 bevat 10 volume % ethanol en vervangt in de toekomst de benzine. Loodvrij 95 met maximaal 5% ethanol, die nu is gespecificeerd in normblad EN 228. De introductiedatum verschilt per land. Mogelijke problemen, die kunnen optreden met de brandstof E10, liggen op het gebied van:
Opslag in voertuigtank en reserve brandstof reservoir
Toegepaste materialen in het systeem
Interne vervuiling van het systeem na overschakelen op E10
Interne vervuiling van het systeem in tweede termijn
Toegepaste materialen in het systeem
Het brandstofsysteem is opgebouwd uit veel materialen. Niet alle materialen zijn E10 bestendig.
Rubber wordt toegepast voor slangen, afdichtingen, diafragma in de brandstofpomp, membraan in acceleratiepomp van de carburateur:
Niet bestendig: Natuurrubber NR, butylrubber IIR.
Bestendig: Nitrile rubber NBR, Viton.
Remedie: waar mogelijk NBR en Viton toepassen.
Aluminium: een coating is wenselijk
Zink: gevoelig voor corrosie. Denk aan onder gemonteerde vlotterkamer
Kurk van vlotters van oude carburateurs is niet bestendig
Vlotter van benzinemeter niet altijd bestendig
Interne vervuiling van het systeem na overschakelen op E10
Bij veelvuldig gebruik van E10 zal onder invloed van de ethanol bestaande aanslag in tank en leidingen losraken en zich ophopen in filter en/of carburateur. De locatie van het brandstoffilter is per type voertuig verschillend: in de tank, onder de vloer of in de motorruimte.
Advies1: Filter regelmatiger controleren eventueel reinigen.
Advies 2: Doorzichtig leiding-filter toepassen.
Advies 3: Zo nodig het bezinksel op de bodem van de tank verwijderen.
Interne vervuiling in tweede termijn
Door oxidatie van alcohol in de tank ontstaat een bruine kleverige substantie, die tot verstopping van het brandstofsysteem kan leiden. Over dit probleem is nog weinig concreets in de literatuur gevonden.
Slotopmerkingen:
Overschakelen op tanken van benzine E10 zo lang mogelijk uitstellen.
Voor langdurige opslag van het voertuig en bij gebruik van het voertuig is nu het advies om alcoholvrije benzine te gebruiken. Op dit moment zijn dat Shell V-power , BP Ultimate en de meeste Super Plus 98 benzines (zoals van Q8, Gulf en Texaco).

http://fehac.nl/benzine-e10-en-het-bran ... oertuigen/" onclick="window.open(this.href);return false;
Zundapp 517
Intruder VS 800
a'j neet naor buutn gaot, kom ie ok nargens.
Gebruikersavatar
intruder
Berichten: 827
Lid geworden op: 21 jul 2016, 21:43
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Benzine E10 en het brandstofsysteem van klassieke voertuigen

Bericht door intruder »

https://www.anwb.nl/auto/brandstof/e10

Brandstof E10 schaadt E10-ongeschikte auto
Langdurig gebruik tast aluminium aan
08 maart 2012 Bij een duurproef met het gebruik van de brandstof E10 in een auto die daarvoor door de fabrikant is aangemerkt als niet geschikt voor deze brandstof is schade aan de motor van de auto ontstaan. Na een afstand van 27.000 kilometer begaf de hogedrukbrandstofpomp het.

De ANWB heeft het afgelopen half jaar een Opel Signum op E10 laten rijden, een brandstof waarvoor deze auto niet geschikt is. Dit is gedaan om te onderzoeken welke onderdelen aangetast zouden worden door deze brandstof. E10 is een betrekkelijk nieuwe brandstof waaraan 10 % bio-ethanol is toegevoegd.

Tussentijdse resultaten
De tussentijdse resultaten leken nog veelbelovend. Na een goeie 7.000 kilometer waren er nog geen sporen van vervuiling of roest te ontdekken. 20.000 kilometer verder is er dus wel een probleem. De agressieve ethanol (alcohol) uit de brandstof heeft het aluminium aangetast. En daardoor is plotseling een gat ontstaan in de hogedrukbrandstofpomp. Door dit gat spoot de benzine door de motorruimte. Bij een warme motor kan dit gevaarlijk zijn; de brandstof kan ontvlammen. De bestuurder werd gewaarschuwd door een benzinelucht en zette de auto stil. Persoonlijk letsel deed zich niet voor.

In Nederland is E10 nog niet op grote schaal verkrijgbaar. Maar in Duitsland of Frankrijk wordt deze brandstof wel vaak aangeboden. Daarom wordt nu ook getest of er ook schade ontstaat op de lange termijn door incidenteel verkeerd te tanken. Klik hieronder om te kijken of je auto of motor geschikt is voor E10. De lijst op die site is afkomstig van de autofabrikanten.

> Doe de E10 Check

Zie ook
> Let op met het tanken van brandstof E10
Zundapp 517
Intruder VS 800
a'j neet naor buutn gaot, kom ie ok nargens.
Gebruikersavatar
Rob
Site Admin
Berichten: 2163
Lid geworden op: 26 nov 2013, 18:27
Locatie: Duiven
Contacteer:

Re: Benzine E10 en het brandstofsysteem van klassieke voertuigen

Bericht door Rob »

De E10 gaat de Euro95 niet vervangen, maar de vraag is of veel benzinestations een aparte ondergrondse opslagtank willen blijven reserveren voor Euro95. Dat lijkt mij niet, want dat is te kostbaar. E10 tast het aluminium (spoelkanalen van cilinder en carter) aan en rubbers. Van mijn Mikuni bijvoorbeeld en veel andere voorbeelden.
Overstappen op duurdere V-power en Ultimate brandstof is het alternatief. Hier in Duiven kun je, zolang het nog beschikbaar is, RON98 tanken. Hier zit ook geen Ethanol in.
Gebruikersavatar
intruder
Berichten: 827
Lid geworden op: 21 jul 2016, 21:43
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Benzine E10 en het brandstofsysteem van klassieke voertuigen

Bericht door intruder »

Knipselfehac.JPG
Knipselfehac.JPG (118.46 KiB) 3549 keer bekeken
Afstellen motoren lastiger met moderne benzine
06/12/2019Nieuws
Afstellen oldtimer steeds lastiger bij veranderende brandstoffen
De oldtimers waarmee we nog altijd met veel genoegen rondrijden zijn allemaal geproduceerd in een tijd dat gelode benzine de norm was. Met de recente invoering van E10 benzine zijn we weer een stap verder verwijderd van dat tijdperk. Het wordt steeds belangrijker om na te gaan of de routines die we hebben ontwikkeld voor het afstellen van ons mobiel erfgoed nog toereikend zijn. Denk hierbij vooral aan de ontsteking en aan de carburateur. Zijn afstelgegevens uit de oude instructieboekjes nog wel maatgevend?
Lood uit en ethanol in de benzine
Het lood in de benzine zorgde voor klopvastheid (niet pingelen van de motor), maar ook voor smering en koeling van (uitlaat-)kleppen en klepzittingen. Ervaring leert dat de nieuwe benzine een snellere ontbranding met zich mee brengt en dat de verbrandingstemperatuur hoger wordt. Daarom kiezen velen voor een later ontstekingstijdstip dan de fabrikant oorspronkelijk aangaf. Na het lood uit de benzine kwam ethanol in de benzine. Ethanol heeft een lagere verbrandingswaarde dan benzine zelf, wat weer een vertragend effect heeft, waarmee het ‘laat’ afstellen van de ontsteking dan weer niet nodig is. Meer zaken spelen bij het optimaal afstelling van een motor. Dat zijn het ontwerp van de motor, de compressieverhouding, de aard en plaatsing van de carburateur. Een carburateur geeft in de vlotterkamer een ‘voorverwarming’ van de brandstof. Verder wordt een goede afstelling van de motor en carburateur beïnvloedt door de luchtvochtigheid en luchttemperatuur. Er is een grote verscheidenheid aan constructies bij oldtimer-motoren. Daarom kan door de FEHAC geen algemeen geldende aanbeveling voor de afstelling van oldtimer motoren gegeven worden.
Voortschrijdende normering
In het zoeken naar minder verbruik, lagere uitstoot van ongewenste stoffen en meer rendement zijn voor producenten van brandstoffen (én voor fabrikanten van voertuigen) de eisen door de jaren heen aangescherpt. Dat betekent een groeiende kloof tussen de uitgangspunten die golden bij de productie van onze oldtimers en de huidige praktijk. Brandstofproducenten leveren in principe overeenkomstig de geldende normen. Maar die normen veranderen. Op dit moment geldt in Nederland de Europese norm NEN-EN 228:2012 + A1:2017 – “Brandstoffen voor wegvoertuigen – Ongelode benzine. Eisen en beproevingsmethoden”. Deze norm is voor het laatst in 2012 als geheel herzien en in 2017 voorzien van een aanvullingsblad. De norm heeft betrekking op E10 en op E5 (maximaal 10 respectievelijk 5% ethanol in de benzine).
Kookpunt benzine lager
De toevoegingen aan de benzines zijn door de jaren veranderd. De zogenoemde anti-icingdopes worden weggelaten omdat injectiesystemen het probleem van bevriezen niet kennen. Was in het verdere verleden het kookpunt van benzine 76-78 graden Celsius, nu is dat 57-58 graden Celsius. Dit geeft bij een warm wordende carburateur eerder problemen. Ook veranderde de soortelijke massa. Dit is weer van invloed op de werking van carburateurs die voor hun functioneren gebruik maken van de zwaartekracht.
Op basis van ervaringen in de oldtimerpraktijk wordt daarom meestal aangeraden de afstelling qua benzine ‘rijker’ te kiezen (grotere hoofdsproeier en/of hogere positie van de sproeiernaald als dit van toepassing is) om nare effecten als een vastloper te vermijden. Vanuit de FEHAC wordt aangeraden in oldtimers alleen brandstof te gebruiken zonder toegevoegd ethanol. Dat zijn nu Shell 98 V-power, BP 98 Ultimate, Ecomaxx oldtimerbenzine en de 102 octaan benzine van de TanQyou pompen.
Meten en kennis delen
Om bij een motor te bepalen welke afstelling leidt tot optimaal lopen zijn hulpmiddelen als een rollentestbank en lambdasondes voorhanden. Eigenaren en gebruikers van oldtimers hebben echter meestal deze middelen niet bij de hand en terughoudendheid is geboden. De afstelling op een rollentestbank kan optimaal zijn voor bijvoorbeeld wedstrijdgebruik terwijl die niet past bij ‘gewone’ gebruiksomstandigheden. Lambdasondes worden in toenemende mate gebruikt door handige sleutelaars die hiermee een nauwkeuriger afstelling bereiken dan met traditionele middelen. Nadeel is dat de oplossing alleen voor die ene auto of motor geldt en niet algemeen toepasbaar is. Toch zijn de oldtimerliefhebbers die zich met deze nieuwere technieken bezighouden binnen de clubs vaak belangrijke aanspreekpunten. Zij weten veel over één bepaald merk of type en worden zo de technische vraagbaak voor mede-clubleden.
Binnen clubs delen van kennis en ervaringen
De FEHAC pleit ervoor om binnen de clubs de kennis en inzichten over het juist afstellen van motoren en carburateurs te delen. Veel clubs kennen Technische Commissies of type-specialisten. En de bereidheid om elkaar te helpen is meestal ook wel aanwezig. Mocht binnen de eigen club die deskundigheid ontbreken dan kan ook een beroep gedaan worden op specialisten van bedrijven die zich bezighouden met motorenrevisie of tuning, al is hier de kennis over oldtimers niet altijd voorhanden.
In commentaren en reacties op diverse fora komt voornamelijk het meerverbruik van de E10 benzine naar voren. Zündapps rijden nu met E10 minder zuinig en komen minder ver met een liter E10 dan met een liter Euro95. Ook het stationair onregelmatiger lopen wordt genoemd. Verder is de Verbrandingswaarde van de E10 ten opzichte van Euro95 gezakt, dus wij zijn benieuwd naar uw eigen ervaringen. Stuur een mail naar info@zundappveteranenclub.nl en laat maar horen.
Bron: https://fehac.nl/
.
Zundapp 517
Intruder VS 800
a'j neet naor buutn gaot, kom ie ok nargens.
Gebruikersavatar
Wilbert
Site Admin
Berichten: 3261
Lid geworden op: 26 nov 2013, 21:37
Locatie: Wehl
Contacteer:

Re: Benzine E10 en het brandstofsysteem van klassieke voertuigen

Bericht door Wilbert »

Gisteren op Tros Radar.
Scooters lopen er belabberd op met zelfs schade tot een gat in de zuiger.
Trekt vocht aan in de tank en dat wil je echt niet in de winterstop.
Je auto loopt rauwer en verbruikt meer.
Tot zelfs 15 euro duurder uit per tankbeurt.
Goed spul jongens!
https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/ ... -je-motor/
Eerlijk duurt te lang........................
Gebruikersavatar
Rob
Site Admin
Berichten: 2163
Lid geworden op: 26 nov 2013, 18:27
Locatie: Duiven
Contacteer:

Re: Benzine E10 en het brandstofsysteem van klassieke voertuigen

Bericht door Rob »

Hier in Duiven heeft Nijland nog Super Plus en anders ritje Elten.
Gebruikersavatar
intruder
Berichten: 827
Lid geworden op: 21 jul 2016, 21:43
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Benzine E10 en het brandstofsysteem van klassieke voertuigen

Bericht door intruder »

Knipselbio brandstof.JPG
Knipselbio brandstof.JPG (103.5 KiB) 3300 keer bekeken

3 feb
Artikel
Einde aan bijmenging biobrandstof in zicht?
Techniek8598
Het klimaat redden door biobrandstof bij te mengen? Brusselse politici lijken er niet meer in te geloven.
Wist je dat de verplichte bijmenging van biobrandstof bij benzine en diesel niet leidt tot minder, maar tot méér uitstoot van CO2? Kenners wel. Brusselse politici inmiddels ook. Op termijn zou het bijmengingspercentage daarom wel eens omlaag kunnen gaan in plaats van steeds verder omhoog. Oud-Shell-medewerker en specialist in brandstoffen en motoroliën Paul Evers legt uit.
Biobrandstoffen worden voornamelijk gemaakt van planten die tijdens hun groei CO2 uit de atmosfeer opnemen. Dat kan evenveel of zelfs meer CO2 zijn dan vrijkomt bij het verbranden ervan.
Daarmee zou het gebruik van biobrandstof per saldo een lagere belasting van de atmosfeer opleveren dan het gebruik van fossiele brandstoffen, die hun CO2 miljoenen jaren geleden uit de atmosfeer hebben gehaald en opgeslagen.
Ethanol in benzine
Er zijn meerdere biobrandstoffen, zowel vast, vloeibaar als gasvormig. Een al vele jaren gebruikte biobrandstof is ethanol. Dit wordt gemaakt door vergisting van suiker, afkomstig uit suikerriet, suikerbiet en uit granen.
Om de olie-import te beperken rijden auto’s in Brazilië al jaren op lokaal uit suikerriet gemaakte ethanol. De auto’s daar hebben een klein benzinetankje, omdat de dampspanning van ethanol te laag is voor een koude start.
Direct na het starten op benzine schakelt de motor over op pure ethanol. Buiten Brazilië rijden aangepaste auto’s op een mengsel van 85% ethanol en benzine, E85. Het aparte benzinetankje is dan overbodig. In de EU bevatten nu de meeste benzines 5 of 10 % ethanol. Vrijwel alle ‘gewone’ benzinemotoren kunnen daarmee uit de voeten.
Plantaardige olie is te dik
In de jaren negentig van de vorige eeuw kwam, voornamelijk door inzet van de landbouwlobby in Duitsland en Frankrijk, biodiesel gemaakt van raapzaadolie op de Europese markt.
Hoewel de allereerste dieselmotor van Rudolf zelf op plantaardige (pinda-)olie draaide, is plantaardige olie niet geschikt voor een moderne dieselmotor zonder uitgebreide aanpassingen. De viscositeit is zo’n vijftien keer hoger dan die van diesel en het pourpoint van de meeste plantenoliën ligt ruim boven 0 °C.

Van zichzelf is plantaardige olie veel te stroperig om te dienen als brandstof in moderne dieselmotoren. Het FAME-proces knipt die grote plantaardige moleculen in stukjes zodat een meer vloeibare olie ontstaat.
Moleculen opknippen
Door de plantaardige olie te laten reageren met KOH en methanol breken de grote triglyceride moleculen van de olie in kleine stukjes en vormen esters. Deze esters hebben een met diesel vergelijkbare viscositeit en zijn daarmee bruikbaar in onze dieselmotoren. De generieke naam van deze vloeistof is FAME, Fatty Acid Methyl Ester.
FAME in Europa
In Europa werd FAME aanvankelijk vooral gemaakt uit lokaal geteeld raapzaad (RME) aangevuld met geïmporteerde soja (SME). Door uitstoot tijdens vervoer en productie is de CO2-reductie geen 100 %, maar toch voldoende voor de politiek om toepassing te stimuleren.
‘Al klappen er per jaar vier motoren uit elkaar, dan ben ik nog goedkoper uit’
Lage prijs
Door subsidies en accijnsvrijstelling in Duitsland was RME aanzienlijk goedkoper dan diesel en werd dan ook massaal getankt, ondanks wat motortechnische problemen door de van diesel afwijkende eigenschappen en brandstoffen van dubieuze kwaliteit.
Het prijsverschil was zo groot, dat een grote Nederlandse vervoerder, die al zijn chauffeurs opdroeg zo veel mogelijk biodiesel in Duitsland te tanken, me ooit toevertrouwde: “Al klappen er per jaar vier motoren uit elkaar, dan nog ben ik goedkoper uit.”
Verplichte bijmenging
Vanaf 2007 werd het in de EU verplicht om biobrandstoffen bij te mengen aan benzine en diesel. Te beginnen met 2 % met een jaarlijkse verhoging van 1,25 %. De EU wilde in 2020 een bijmenging van 10 %.
Einde aan B100
Leveranciers van brandstoffen mogen zelf de keuze maken welke biocomponent in welke verhouding bij welke brandstof wordt bijgemengd, als in termen van energie in totaal het verplichte percentage maar wordt gehaald. Door de verplichte bijmenging werden in Duitsland de subsidies teruggedraaid en verdween de pure biodiesel (B100) van de markt.
Palmolie
Voor de door de bijmengverplichting totaal benodigde hoeveelheid biodiesel is onvoldoende raapzaad en soja voorhanden. Dus wordt op grote schaal (goedkopere) palmolie gebruikt. Palmolie wordt voornamelijk geproduceerd in Zuid Oost Azië. De manier waarop dit is voor de CO2-balans rampzalig.
‘Dat is in geen 100 jaar biodieselen te compenseren’
Van regenwoud tot tank
Voor de aanleg van oliepalmplantages verdween de afgelopen drie jaar alleen in Indonesië zo’n 130.000 hectare regenwoud. Het effect op CO2 is gigantisch. Meestal wordt het bos platgebrand, wat op zich al veel CO2 oplevert.
De verdwenen bomen nemen vervolgens geen CO2 meer op en het effect wordt nog verveelvoudigd, doordat de natte turf van de bosgrond uitdroogt, waarbij nog eens een enorme hoeveelheid CO2 in de atmosfeer komt. Dit alles is in geen 100 jaar ´biodieselen´ te compenseren.
Volgens de organisatie Transport & Environment gaat ruim 50 % van de in Europa geïmporteerde palmolie naar de productie van FAME.
Pure diesel is beter
Een onderzoek in opdracht van de Europese Commissie gaf aan, dat gebruik van brandstof met bijgemengde palmoliemethylester (POME) drie keer zoveel schade oplevert als gewone diesel. SME blijkt tweemaal zo schadelijk, terwijl RME ook niet vrijuit gaat. Met pure diesel zou het wegverkeer 4% minder CO2 uitstoten dan met de huidige verplichte mix.

Met biobrandstof is wel degelijk uitstootvermindering van GreenHouse Gas (GHG) mogelijk. Maar niet met palmolie.
Minder bio
Vorig jaar heeft Brussel besloten de verplichte jaarlijkse verhoging van het bijmengpercentage stop te zetten. Het gebruik van de meest schadelijke biobrandstoffen zal vanaf 2023 worden afgebouwd. Het zal duidelijk zijn, dat de biobrandstofindustrie en de nog immer zeer invloedrijke landbouwlobby zich hier fel tegen verzetten.
Achterdeurtje
De politiek zou de politiek niet zijn, als hier niet een achterdeurtje werd gecreëerd. Palmolie mag straks nog steeds worden gebruikt, mits afkomstig van kleine plantages op percelen die voorheen geen andere bestemming hadden. Ja, ja… en wie gaat dat controleren? Over soja en raapzaad wordt in het voorstel met geen woord gerept.
L’histoire se répète
Ooit verklaarde Brazilië over het gebruik van rietsuikerethanol als brandstof: “Bij de berekening van de CO2-balans rekenen we het effect van het platbranden van het Amazonewoud niet mee, want dat was veertig jaar geleden toch al gebeurd…” Misschien blijft alles wel bij het oude.
Eerste publicatie door Paul Evers op 3 feb 2020
Laatste update 3 feb
Reageer op dit artikel
Gerelateerde tags
• Brandstoffen
• Uitgelicht
• Biobrandstof

https://www.amt.nl/techniek/artikel/202 ... t-10165494?
Zundapp 517
Intruder VS 800
a'j neet naor buutn gaot, kom ie ok nargens.
Gebruikersavatar
Wilbert
Site Admin
Berichten: 3261
Lid geworden op: 26 nov 2013, 21:37
Locatie: Wehl
Contacteer:

Re: Benzine E10 en het brandstofsysteem van klassieke voertuigen

Bericht door Wilbert »

Had ik al in de gaten.
Met de Focus tank ik al geruime tijd in Elten Aral Ultimate 102.
Resultaat: onderin veel feller en in plaats van 1 op 12 rijdt hij nu 1 op 14.
Dus voor die Ultimate betaal je wel 20 cent meer als de Super E5, maar je bent goedkoper uit in verbruik en je motor klinkt veel lekkerder.
Eerlijk duurt te lang........................
Gebruikersavatar
Rob
Site Admin
Berichten: 2163
Lid geworden op: 26 nov 2013, 18:27
Locatie: Duiven
Contacteer:

Re: Benzine E10 en het brandstofsysteem van klassieke voertuigen

Bericht door Rob »

Ze zijn er eindelijk achter dat hele continenten platbranden om uiteindelijk bio/ethanol te verbouwen ook niet de oplossing is. En de politiek praat uitsluitend voor zichzelf. Wat gaan ze volgend jaar weer zeggen en ons opleggen?
Nexit. Ik ben nl ook niet bereid te betalen voor de sanering van de Poolse en Duitse bruinkoolproduktie, maar daar hadden we het hier niet over.
Gebruikersavatar
Paul T
Berichten: 455
Lid geworden op: 28 nov 2013, 23:24
Locatie: Didam
Contacteer:

Re: Benzine E10 en het brandstofsysteem van klassieke voertuigen

Bericht door Paul T »

Rob schreef: 07 feb 2020, 08:31 Nexit.
Geen politiek hier, please! voor je het weet krijg je hoogoplopende spanningen :D .
Zundapps never die - they just speed away!

Zundapp 517
Zundapp 529
Zundapp 521-40
BMW K1100RS
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast